Oncologie revalidatie

Kanker, je zal er maar mee te maken krijgen…

Dan is het goed voor u om te weten dat wij ruime ervaring en expertise om kankerpatiënten te begeleiden in alle fases van de ziekte.

We richten ons richt zich onder meer op het behandelen van bewegingsproblemen die ontstaan door de kanker zelf of door de medische behandeling van de kanker.
Voorbeelden van problemen die op kunnen treden bij de oncologische patiënt zijn:

• pijn
  • spanningsklachten
  • stug littekenweefsel
  • huidveranderingen
  • stijfheid van gewrichten en spieren
  • lymfoedeem (vochtophoping)
  • spierzwakte
  • conditieverlies
  • vermoeidheid
  • psychische en sociale factoren

Begeleiding in alle fases van de ziekte

De oncologie fysiotherapeut kan worden ingezet in alle fases van de kanker.

In de curatieve fase is alles gericht op het bestrijden van de kanker.
De oncologiefysiotherapeut kan in deze fase helpen bij het beperken en bestrijden van conditieverlies en het verlichten van spanningsklachten.

In de herstel fase gaat het om herwinnen van beweeglijkheid, kwaliteit van leven en het herwinnen van vertrouwen in je lichaam.
We kunnen bijvoorbeeld helpen met uw conditie te verbeteren en adviseren bij het hervatten van werk en sport.

Soms kan de ziekte niet (volledig) worden genezen maar wel onder controle gebracht en gehouden worden. Kanker krijgt dan meer het karakter van een chronische ziekte. Dit heeft fysieke, psychische en sociale gevolgen voor de patiënt. Iedere patiënt moet op eigen wijze leren omgaan met de nieuwe situatie.

De palliatieve fase begint op het moment dat de patiënt te horen krijgt dat genezing niet meer mogelijk is. Deze fase kan weken, maanden maar soms ook jaren duren. De kwaliteit van leven en de wens van de patiënt staat in deze fase centraal. De oncologiefysiotherapeut kan helpen om zolang mogelijk een actief leven te leiden door een trainingsprogramma op maat te maken.

In de terminale fase wordt het duidelijk dat het levenseinde nadert.
De patiënt moet afscheid nemen van zijn naasten en van het leven. In deze fase staat het comfort van de patiënt centraal. De oncologiefysiotherapeut kan bijvoorbeeld helpen bij het zoeken naar de meest comfortabele houding. Ademhalingsoefeningen kunnen verlichting geven bij benauwdheid. Pijn en angst kunnen verminderen door ontspanningsoefeningen.

Voor meer informatie over oncologiefysiotherapie, zie Onconet en  www.nvfl.nl